Omgaan met verschillen

16-02-2012 12:06

Omgaan met verschillen

 

Wat verwachtte je deze bijeenkomst om beter met je leerling(en) om te kunnen gaan?

Deze bijeenkomst verwachtte ik te leren over verschillende gedragsproblemen met kinderen in je klas en hoe je daar op een goede manier mee omgaat. Ik verwachtte ook dat er meer achtergrond werd verteld bij wat ADHD en autisme nu precies is en hoe je dit kunt herkennen in je klas als een kind autistisch is of ADHD heeft.

Is deze verwachting uitgekomen? Leg uit: waarom wel, waarom niet?
Deze verwachting is deels uitgekomen. We hebben gekeken naar een jongen met een gedragsprobleem in de klas. Wat ik bovendien erg fijn vond om te horen, was over de ervaring van de verschillende studenten met kinderen in hun stageklas die autisme of ADHD hebben. Wat ik vind dat niet is teruggekomen deze les wat ik wel had verwacht is wat ADHD en autisme nu is en hoe je dit kan terugzien/herkennen in de klas.

Wat ben je van plan met de aangeboden kennis/inzichten te gaan doen in je stagepraktijk? Maak hier ook een verbinding met jouw Jonge -of Oudere Kind specialisatie.
Door de verhalen van medestudenten en hoe zij omgaan met kinderen met ADHD en autisme krijg ik daar nu ook steeds meer een idee van hoe ik hiermee om wil gaan. Ik wil hier in mijn stage en later zeker gebruik van maken. Het filmpje van de drukke jongen in de klas, heeft mij ook geleerd, niet gelijk op mijn eerste indruk af te gaan. Het maken van een repertory grid heeft mij inzicht gegeven in hoe ik nu precies naar de verschillen in kinderen kijk. Of ik meer kijk naar de werkhouding van een kind of dat ik toch meer op het sociaal-emotionele gebied zit. Dat laatste is bij mij het geval. Ook hier kan ik nu in mijn stage en later rekening mee houden door bijvoorbeeld ook eens naar de werkhouding van kinderen te kijken.

 

Terug

Doorzoek de website

© 2012 Alle rechten voorbehouden.