Thema-introductie

16-02-2012 12:05

Doelstellingen

  • Je interesse is gewekt en je voorkennis wordt geactiveerd. Je kunt aangeven uit welke fasering/stappenplan de 1-Zorg route is opgebouwd.
  • Je kunt verwoorden welke taak/rol de leerkracht vervult bij het verzorgen van passend onderwijs.
  • Je kunt beargumenteren waar voor jou de grenzen aan zorg liggen.
  • Je beschikt over basale kennis m.b.t. de zorgstructuur in het basisonderwijs, waaronder vormen van passend onderwijs.
  • Je hebt een overzicht van onderdelen en inhouden die aan bod komen in het thema ʼDiversiteitʼ.
  • Je hebt zicht op je eigen leerbehoeften.

Vragen

Wat weet je over het onderwerp?

Over het onderwerp diversiteit kan ik veel vertellen omtrent de geloven. De verschillen tussen de mensen kwa persoonlijkheid en stoornissen wordt moeilijk. Een aantal gedragsstoornissen ken ik bij naam en sommige ook kwa eigenschappen.

visuele handicap; auditieve handicap; spraak- taalstoornis; motorische beperking of handicap (met rolstoel); Down-syndroom; dyslexie, dyscalculie en andere specifieke leerstoornissen; ADHD; autisme en verwante stoornissen; sociaal-emotionele (psychische) problemen; faalangst.

Mijn broertje heeft zelf een lichte vorm van autisme. Hij heeft ADD met PDDNOS. Verder is hij op dit moment motorische beperkt. Hij is laatst aangeregen en beide onderarmen zijn gebroken.

Ondanks al deze problemen gaan we mogelijkheden zoeken om om te gaan met en tegemoet te komen aan de diversiteit van leerlingen binnen een groep. In het kader van passend onderwijs heb je aandacht voor de verschillende (leer)behoeften van individuele leerlingen en dat je in je onderwijsaanbod hierop weet aan te sluiten. Kinderen verschillen ook in leerstijl.

Wat verwacht je van dit thema?

 Aan de hand van dit thema hoop ik te leren:

Wat houden alle hokjes in? Hoe kan ik kinderen met bepaalde stoornissen het best begeleiden?

Welke begrippen ken je al ?

  • Diversiteit
  • Observeren
  • Signaleren
  • 1-zorgroute
  • Handelingsplan
  • Klassenmenagement

Heb je al een bepaalde mening gevormd ontrent het genoemde onderwerp?

 Met de goede begeleiding is het voor ieder kind mogelijk om te doen tot waar zijn lichaam tot in staat is. Wanneer een leerling dus niet goed begeleid wordt, dan zal hij/zij nooit zover komen als dat mogelijk is.

Welke relevante literatuur heb je gelezen over dit onderwerp?

 Maas, A. (2007). Leerlingenzorg in de basisschool. Heeswijk-Dinther: Esstede BV. hfk. 1.

Wat verwacht je dat je eigen inbreng zal zijn tijdens het project in zijn geheel en tijdens de stage?

 Goed plannen. Goed voorbereiden. Goed opletten.

Wat weet je nog van de 1-Zorg route dat eerder al IN het thema ʻHersenen in actieʼ (periode 1) aan de orde is gekomen?

Met de 1-zorgroute wordt op groeps-, school- en bovenschools niveau het onderwijs passend gemaakt aan de onderwijsbehoeften van alle leerlingen. De kern van de 1-zorgroute is de cyclus van handelingsgericht werken met groepsplannen. Hierin is proactief handelen het uitgangspunt.

Inhoud

(H)erkennen van verschillen

In semester 1 lag in de themabijeenkomsten van ʻHersenen in actieʼ en ʻKleurʼ de focus op het erkennen van verschillen in de klas. In ʻHersenen in actieʼ hield je je bezig met de vraag op welke wijze kinderen leren en welke rol het brein hierbij speelt. Bij ʻKleurʼ verdiepte je je in de diverse culturele achtergronden van leerlingen. Bij ʻDiversiteitʼ maken we de stap van erkennen van verschillen naar herkennen van verschillen. In de komende bijeenkomsten leer je hoe je als leerkracht op de aanwezige verschillen in je klas kunt inspelen. Hoe geef je jouw leerkrachtgedrag dusdanig vorm dat je aan de behoeften van alle leerlingen in je klas tegemoet kan komen? Dat is geen eenvoudige opgave. In periode 1 maakte je kennis met de 1-Zorg route. We halen die kennis over de 1-Zorgroute weer op.

Handelingsruimte van de leerkracht

Zorg binnen de school

  • IB'er

Zorg buiten de school

  • GGD
  • Meldpunt kinder mishandeling

In gesprek

We gaan in groepjes uiteen. Je deelt met klasgenoten ervaringen uit die betrekking hebben op de verschillen die je wekelijks in je stageklas tegenkomt. Een vragenlijstje geeft richting aan het gesprek.

Grenzen aan de zorg

Help, ik kan het niet!ʼ. Wat nu als je als leerkracht niet meer weet wat je met een leerling aan moet. Waar kun je in dat soort situaties hulp vinden? Welke vormen van zorgstructuur - ook wel aangeduid met de term ʻpassend onderwijsʼ - tref je op een gemiddelde basisschool aan? Klassikaal bespreekt de themadocent deze zogenaamde handelingsverlegenheid en hoe hier mee om te gaan.

Opzet thema ʻDiversiteitʼ

We bespreken kort de inhouden van de thema- en de expertbijeenkomsten. Bij de toepassingskaarten staan we langer stil. Met welke opdrachten ga je zelfstandig aan de slag? Wanneer verwachten we dat je toepassingskaarten hebt uitgewerkt? 

Reflectie

 Vijf concrete leerdoelen voor komende periode.

 - Aan het eind van deze periode wil ik geleerd hebben hoe ik op een inhoudelijk goede manier een handelingsplan moet opstellen die ik ook echt zo gaan gebruiken.

- Aan het eind van deze periode wil ik geleerd hebben hoe ik op een goede manier kan omgaan met de verschillen in mijn klas.

- Aan het eind van deze periode wil ik op mijn stageschool hebben gezien hoe de zorg daar geregeld is en wil ik mij daar dus in verdiept hebben.

- Aan het eind van deze periode wil ik een beter zicht hebben gekregen op de verschillende talenten van de kinderen en wil ik hier in mijn lessen ook meer rekening mee hebben gehouden.

- Aan het eind van deze periode wil ik meer zicht gekregen hebben in wat een klinisch assessment precies inhoudt.

 

 

 

 

Terug

Doorzoek de website

© 2012 Alle rechten voorbehouden.